Selection and Standardization of a Modified Version of Cattell's Culture Fair Intelligence Test (Scale 3) in Libya: A Study on Misurata Students

Authors

  • Nisreen Mohammed Ben Gashir Faculty of Arts – Misurata University
  • Khalid Mohamed Elmadani Faculty of Arts – Misurata University

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.01

Keywords:

Cattell Test, Culture-Fair Intelligence, Psychometric Properties, Validity, Reliability

Abstract

This study examined the psychometric properties of the Cattell Culture Fair Intelligence Test (Scale 3 – Forms A and B) in a Libyan sample of students from Misurata (N = 1,240). Initial analysis revealed weak discriminatory power for many items in both forms, leading to the development of a modified version comprising items with acceptable discrimination indices. The modified version demonstrated strong validity (correlations with Raven’s Matrices and academic achievement), high reliability (Cronbach’s α and test-retest coefficients), and appropriate age differentiation (older students outperformed younger ones), with no gender differences. Local norms (percentiles and deviation IQ scores) were established, offering a validated tool for intelligence assessment in Libya’s educational and psychological contexts.

References

بوني، أحمد محمد (1996). قياس الذكاء بالاختبارات المتحررة من التأثير الثقافي: دليل التطبيق للمقياسين 3&2. جامعة طرابلس.

بوني، أحمد محمد و المجدوب، جمعة حسين (1999). تقنين اختبار الذكاء المتحرر من التأثير الثقافي لكاتيل المقياس3. الهيئة القومية للبحث العلمي.

السديمي، وائل (2019). اختبارات القوة والسرعة في البحث العلمي. موقع مكتبتك: شبكة المعلومات العربية. تم الاسترجاع بتاريخ 21-3-2025، متوفر في: https://www.maktabtk.com/blog/post/1063/

دويدار، عبد الفتاح محمد (1999). مناهج البحث في علم النفس. ط 2. دار المعرفة الجامعية.

قوشحة، رنا عبد الرحمن (2000). دراسة تغيرات الذكاء السائل والمتبلور عبر بعض المراحل العمرية: دراسة نمائية مقارنة. رسالة ماجستير. معهد الدراسات والبحوث التربوية، جامعة القاهرية. http://lis.cl.cu.edu.eg/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=10723

محمود، عبدالحي علي ؛ أمين، زينب محمد؛ علي، أنوار محمد (2023). العلاقة بين الذكاء السائل والمتبلور والدافعية العقلية لدى تلاميذ صعوبات التعلم. مجلة كلية التربية، أسوان. 41، 63 - 79. DOI: https://doi.org/10.21608/mkts.2024.201510.1036

المدني، خالد محمد (2014). تقنين مصفوفات ريفن الملونة على أطفال ليبيين في مدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة، 1، 34-60. https://doi.org/10.36602/faj.2014.n01.02 DOI: https://doi.org/10.36602/faj.2014.n01.02

المدني، خالد محمد و الضلعة، سلوى عبدالحميد (2021). تقنين اختبار مصفوفات ريفن المتتابعة المتقدم على طلاب المرحلتين الإعدادية والثانوية بمدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة، 18، 295- 319. https://doi.org/10.36602/faj/2021.n.18.17 DOI: https://doi.org/10.36602/faj/2021.n.18.17

المدني، خالد محمد و التائب، كوثر عبدالرحيم (2022). اختبار الخصائص السيكومترية لمصفوفات ريفن المتتابعة المعيارية في مدينة مصراتة للفئة العمرية من (11) الى (18) سنة. مجلة المنتدى الأكاديمي، 6 (2)، 281-311. http://dx.doi.org/10.59743/jaf.v6i2.21 DOI: https://doi.org/10.59743/jaf.v6i2.21

ياسين، حبال (2017). تقنين اختبار كاتل للذكاء – المقياس الثالث- على تلاميذ السنة أولى ثانوي. أطروحة دكتوراه. كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران 2، سحبت من: https://www.univ-oran2.dz/images/these_memoires/FSS/Doctorat.pdf

Apostol, Clarence (Jun 1, 2016). Culture Fair Intelligence Test (CFIT) Manual [دليل اختبار الذكاء المتحرر من أثر الثقافة]. SlideShare. https://www.slideshare.net/slideshow/cfit-test-62617085/62617085#21

Cattell, R. B. (1971). Abilities: Their structure, growth, and action Manual [القدرات: بنيتها، نموها، وفعلها - دليل إرشادي]. Houghton Mifflin.

Cristobal, E., Flavian, C., & Guinaliu, M. (2007). Perceived e-service quality (PeSQ) Measurement validation and effects on consumer satisfaction and web site loyalty [جودة الخدمة الإلكترونية المُدرَكة (PeSQ): التحقق من القياس وتأثيراتها على رضا المستهلك وولاء الموقع الإلكتروني] . Managing service quality: An international journal, 17(3), 317-340. https://doi.org/10.1108/09604520710744326 DOI: https://doi.org/10.1108/09604520710744326

Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences [أطر العقل: نظرية الذكاءات المتعددة] . Basic Books.

Horn, J. L., & Cattell, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized general intelligences [تطوير واختبار نظرية الذكاء السائل والذكاء المتبلور]. Journal of Educational Psychology, 55(5), 253–270. https://doi.org/10.1037/h0023816 DOI: https://doi.org/10.1037/h0023816

Kaufman, A., & Lichtenberger, E. (2002). Assessing Adolescent and adult intelligence [تقييم ذكاء المراهقين والبالغين]. (2nd ed). Allyn and Bacon.

Mackintosh, N. J. (2011). IQ and human intelligence [معدل الذكاء والذكاء البشري]. (2nd ed.). Oxford University Press.

Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: Validation of inferences from persons’ responses and performances as scientific inquiry into score meaning [لتحقق من دقة الاختبارات النفسية بناءً على أداء الأفراد واستجاباتهم]. American Psychologist, 50 (9), 741-749. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.50.9.741

Spearman, C. (1904). General intelligence: objectively determined and measured [الذكاء العام: تحديده وقياسه بشكل موضوعي]. American Journal of Psychology, 15(2), 201–293. https://doi.org/10.2307/1412107 DOI: https://doi.org/10.2307/1412107

Published

01-06-2025

How to Cite

Ben Gashir, N. M., & Elmadani, K. (2025). Selection and Standardization of a Modified Version of Cattell’s Culture Fair Intelligence Test (Scale 3) in Libya: A Study on Misurata Students. (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (20), 8–32. https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.01

Issue

Section

Social and Behavioral Psychology

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.