Local Radio and its Role in Stimulating and Promoting Tourism

"Misrata Local Radio as a Model"

Authors

  • Mosbah Mohamed Ashoor Libyan Academy for Postgraduate Studies / Misurata Branch - Department of Geography – Libya

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.26

Keywords:

Local Radio , Promoting tourism , Tourism information , Radio programs

Abstract

This study aims to explore the role of radio programs, specifically those broadcast by Misrata Local Radio Station, in promoting tourism. Tourism plays a vital role in increasing national income and providing entertainment for members of society. The study seeks to emphasize the importance of strengthening radio programming dedicated to tourism promotion, as such efforts significantly contribute to social development. The research problem is centered around the main question: What is the role of Misurata Local Radio Station in promoting tourism?

To answer this question, the researcher employed several methodological approaches, including descriptive, analytical, and historical methods, in order to obtain both quantitative and qualitative insights.The study yielded several findings, indicating that radio stations serve as an effective means of communication for delivering news and information. Their popularity compared to other media stems from their accessibility and ease of use through mobile phones and household radios. Furthermore, the study recommended enhancing the promotion of domestic tourism through educational and governmental institutions and expanding radio programming that supports the revitalization of local tourism. It also suggested dedicating specialized programs on Misurata Local Radio Station specifically aimed at promoting and activating tourism.

References

أبوزهو، حسن محمد. (2024). رئيس القسم الفني ومخرج إذاعي، تاريخ المقابلة 23/12/2024.

أبوزهو، عبد اللطيف محمد. (2024). أعلامي ومقدم برامج، تاريخ المقابلة 23/12/2024.

أوهايبية، فتيحه. (2018). الترويج السياحي من خلال تفعيل العلاقات العامة. مجلة آفاق للعلوم، الجزائر، 5، (13). DOI: https://doi.org/10.37167/1677-000-013-008

البشير، الأمين مرتضى. (2016). وسائل الاتصال والترويج السياحي، دار أمواج للنشر والتوزيع.

بن غربية، منصور مصطفى. (2024). مدير المكتبة الإذاعية ورئيس قسم البرامج، تاريخ المقابلة 23/12/2024.

بلمداني، سعد. (2011). إستراتيجية الاتصال في التنمية السياحية بالجزائر، رسالة ماجستير، كلية العلوم السياسية والإعلام، جامعة الجزائر.

الحديد، منى سعيد والعلي، سلوى إمام. (2004، الإعلام والمجتمع، الدار المصرية اللبنانية.

خشيم، علي فهمي وارميض، علي عمر. (2001). موطن الجمال بذات الرمال. المنشأة الشعبية للنشر والتوزيع والإعلان.

خطاب، محمد. (2016). الإعلام السياحي والعلاقات العامة، دار أمجد للنشر والتوزيع.

الشاري، طارق مصباح. (2009). الإعلام الإذاعي، دار أسامة للنشر والتوزيع.

القزيري، إبراهيم محمد ويحي، تامر بركة. (2020). دور القيادات الإدارية بإذاعة مصراتة FM في رفع كفاءة العاملين في الإذاعة. مجلة كلية الفنون والإعلام، جامعة مصراتة، 5 (9) DOI: https://doi.org/10.36602/famj.2020.9.6

محمدي، وافية. (2012). دور الترويج في ترقية الخدمات السياحية – دراسة حالة الديوان الوطني للسياحة، رسالة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر.

مصلحة التخطيط العمراني. (2007). مسودة المخطط النطاقي الفرعي، الجيل الثالث للمخططات، نطاق مصراتة الفرعي.

هدير، عبد القادر. (2014) دور الإعلام السياحي في صناعة السياحة، مجلة العلوم الاقتصاد والتسيير والتجارة، العدد29. DOI: https://doi.org/10.54244/1902-000-029-016

ولد باحمو، سعيدة وبن حمادي، وحيدة. (2018) دور الإذاعة المحلية في الترويج السياحي حصة بصمات بإذاعة أدرار نموذجاً، رسالة ماجستير، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والعلوم الإسلامية، جامعة أحمد دراية أدرار، الجزائر.

Published

28-10-2025

How to Cite

Ashoor, M. M. (2025). Local Radio and its Role in Stimulating and Promoting Tourism: "Misrata Local Radio as a Model". (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (20), 440–459. https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.26

Issue

Section

Historical, Geographical, and Heritage Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.