Syntactic Interpretations in Qur’anic Exegesis According to the Basran and Kufan Schools

Al-Zamakhshari in Al-Kashshaf as a Model (A Descriptive and Analytical Study)

Authors

  • Al-Hussein Mustafa Abuajila Department of Arabic Language, Faculty of Education, Misurata University

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.18

Keywords:

Al-Zamakhsharī,, Basran school, Kufan school, Qur’an

Abstract

This study explores syntactic interpretations among Qur’anic exegetes within the frameworks of the Basran and Kufan grammatical schools, taking al-Zamakhsharī’s al-Kashshāf as a case study, given his significance as one of the leading interpreters of the Qur’an. Since exegetes often adhered to distinct grammatical traditions—most notably those of Basra and Kufa—the research addresses a central question: did the divergence between these schools hinder exegetes from combining both approaches in their grammatical analysis of the Qur’an?

The findings demonstrate that al-Zamakhsharī, despite his well-documented inclination toward the Basran school and the clear dominance of the Basran method in al-Kashshāf, frequently employed a synthesis of both Basran and Kufan perspectives in his analysis. At times, he even adopted purely Kufan explanations without hesitation. While the Basran framework remained predominant, the integration of both traditions stands out as a distinctive and noteworthy feature of his exegetical method.

This tendency to reconcile divergent grammatical views highlights al-Zamakhsharī’s intellectual depth and his commitment to using grammar as a tool for elucidating meaning. His approach reveals an ongoing pursuit of interpretations that are rhetorically precise and semantically accurate, demonstrating a scholarly objectivity that transcends sectarian grammatical loyalties. Such a methodological stance deserves recognition, not only for its contribution to Qur’anic exegesis but also for exemplifying an academic ethos shared by exegetes who resisted narrow partisanship and instead sought explanations most aligned with eloquence and meaning

References

ابن الأنباري، عبد الرحمن (2003). الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحويين البصريين والكوفيين. ج 1، 2، المكتبة العصرية.

ابن جني، عثمان (د ت، أ). الخصائص. ج 2، ط 4، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

ابن جني، عثمان (د ت، ب). اللمع في العربية. (تح: فائز فارس) دار الكتب الثقافية، الكويت.

ابن جني، عثمان (1998، ج). المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات والإيضاح عنها. ج 1، )تح: محمد عطا( دار الکتب العلمية، بيروت.

ابن خلدون، عبد الرحمن (1981). المقدمة. دار العودة.

ابن خلكان، أحمد (1900، 1994). وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان. ج 2، 5، (تح: إحسان عباس) دار صادر

ابن عادل، عمر (1998). اللباب في علوم الكتاب. ج 1، (تحقيق وتعليق: أحمد عبد الموجود، ومن معه) دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.

ابن عاشور، محمد (1984). التحرير والتنوير. ج 5، 6، الدار التونسية للنشر، تونس.

ابن عطية، عبد الحق (1422ه). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز. ج 4، (تح: عبد السلام عبد الشافي) دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن عقيل، عبد الله (1980). شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك. ج 4، ط 20، (تح: محمد محيي الدين) دار التراث، القاهرة، دار مصر للطباعة.

ابن قيّم الجوزية، إبراهيم (1954). إرشاد السالك إلى حل ألفية ابن مالك. ج 1، (تح: د. محمد السهلي، ومن معه) أضواء السلف، الرياض.

ابن كثير، إسماعيل (1988). البداية والنهاية. ج 12، (حققه ودقق أصوله وعلق حواشيه: علي شيري)، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان.

ابن مالك، محمد (1990). شرح تسهيل الفوائد. ج 1، 2، 3، 4، (تح: د. عبد الرحمن السيد، ومن معه) هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان.

ابن مالك، محمد (1982) شرح الكافية الشافية. ج 3، (حققه وقدم له: عبد المنعم هريدي) جامعة أم القرى، مكة.

ابن الناظم، محمد (2000) شرح ابن الناظم على ألفية ابن مالك. (تح: محمد باسل) دار الكتب العلمية.

ابن هشام، عبد الله (1986) تخليص الشواهد وتلخيص الفوائد. (تح: د. عباس الصالحي) دار الكتاب العربي.

ابن هشام، عبد الله (1440هـ). حاشيتان من حواشي ابن هشام على ألفيَّة ابن مالك. ج 1، (تحقيق: جابر السريِّع) رسالة دكتوراه، إشراف: د إبراهيم العوفي، الجامعة الإسلاميَّة بالمدينة المنوَّرة.

ابن هشام، عبد الله (1985). مغني اللبيب عن كتب الأعاريب. ط 6، (تحقيق: د. مازن المبارك، ومَن معه) دار الفكر، دمشق.

ابن الوردي، عمر (2008). شرح ألفية ابن مالك المسمى تحرير الخصاصة في تيسير الخلاصة. ج 2، (تحقيق ودراسة: د. عبد الله الشلال) مكتبة الرشد، الرياض - المملكة العربية السعودية.

ابن يعيش، يعيش (2001). شرح المفصل للزمخشري. ج 2، 4، 5، (قدم له: د. إميل يعقوب) دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.

أبو حيان الأندلسي، محمد (1988). ارتشاف الضرب من لسان العرب. ج 4، (تحقيق وشرح ودراسة: رجب عثمان، مراجعة: رمضان عبد التواب) مكتبة الخانجي، القاهرة.

أبو حيان الأندلسي، محمد (2000). البحر المحيط في التفسير. ج 1، 3، 7، (عناية: صدقي محمد، ومن معه) دار الفكر، بيروت.

أبو حيان الأندلسي، محمد (2024). التذييل والتكميل في شرح كتاب التسهيل. ج 11، (تح: د. حسن هنداوي) دار القلم بدمشق، دار كنوز إشبيليا بالرياض.

الأزهري، خالد (2000). شرح التصريح على التوضيح. ج 1، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.

الأشموني، علي (1998). شرح الأشموني على ألفية ابن مالك. ج 1، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان.

* الألوسي، محمود (1415ه). روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني. ج 3، 6، (تحقيق: علي عبد الباري) دار الكتب العلمية، بيروت.

البغدادي، عبد القادر (1393ه). شرح أبيات مغني اللبيب. ج 1، ط 2، (تح: عبد العزيز رباح، ومَن معه) دار المأمون للتراث، بيروت.

الحموي، ياقوت (1995). معجم البلدان. ج 2، 3، ط 2، دار صادر.

الخفاجي، أحمد (د ت). حَاشِيةُ الشِّهَابِ عَلَى تفْسيرِ البَيضَاوِي. ج 5، دار صادر، بيروت.

الذهبي، محمد (1985). سير أعلام النبلاء. ج 20، ط 3، (تح: حسين أسد، ومن معه، بإشراف: شعيب الأرناؤوط)، مؤسسة الرسالة.

رفيده، د. إبراهيم (1990). النحو وكتب التفسير. ج 1، 2، ط 3، الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان، مصراتة- ليبيا.

الزجاج، إبراهيم (1988). معاني القرآن وإعرابه. ج 1، 2، (تح: عبد الجليل شلبي) عالم الكتب، بيروت.

الزركشي، محمد (1957). البرهان في علوم القرآن. ج 3، (تح: محمد أبو الفضل إبراهيم) دار إحياء الكتب العربية عيسى البابي الحلبي وشركائه.

الزركلي، خير الدين (2002). الأعلام. ج 1، 7، ط 5، دار العلم للملايين.

الزمخشري، محمود (1987). الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل. ج 1، 2، ط 3، دار الكتاب العربي، بيروت.

الزمخشري، محمود (1993). المفصل في صنعة الإعراب. (تح: د. علي بو ملحم) مكتبة الهلال، بيروت.

السمين الحلبي، أحمد (د ت). الدر المصون في علوم الكتاب المكنون. ج 1، 7، (تح: د. أحمد الخراط) دار القلم، دمشق.

سيبويه، عمرو (1988). الكتاب. ج 1، 2، 3، ط 3، (تح: عبد السلام هارون) مكتبة الخانجي، القاهرة.

السيرافي، الحسن (2008). شرح كتاب سيبويه. ج 2، (تح: أحمد حسن، ومَن معه) دار الكتب العلمية، بيروت.

السيوطي، عبد الرحمن (د ت، أ،). بغية الوعاة في طبقات اللغويين والنحاة. ج 1، 2، ( تحقيق: محمد أبو الفضل) المكتبة العصرية، لبنان- صيدا.

السيوطي، عبد الرحمن (د ت، ب). همع الهوامع في شرح جمع الجوامع. ج 3، (تح: عبد الحميد هنداوي) المكتبة التوفيقية، مصر.

الشاطبي، إبراهيم (2007). المقاصد الشافية في شرح الخلاصة. ج 1، 5، (تح: د. عبد الرحمن العثيمين، ومَن معه) معهد البحوث العلمية وإحياء التراث الإسلامي بجامعة أم القرى، مكة المكرمة.

ضيف، شوقي (د ت). المدارس النحوية. دار المعارف.

العكبري، عبد الله (1995). اللباب في علل البناء والإعراب. ج 1، (تح: د. عبد الإله النبهان) دار الفكر، دمشق.

العيني، محمود (2010). المقاصد النحوية في شرح شواهد شروح الألفية. ج 4، (تح: أ. د. علي فاخر، ومَن معه) دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة.

الفارضي، محمد (2018). شرح الفارضي على ألفية ابن مالك. ج 3، (تح: محمد الخطيب) دار الكتب العلمية، بيروت.

الفراء، يحيى (د ت). معاني القرآن، ج 1، 2، (تح: أحمد النجاتي، ومَن معه) دار المصرية للتأليف والترجمة، مصر.

القرطبي، محمد (1964). الجامع لأحكام القرآن. ج 15، ط 2، (تح: أحمد البردوني، ومن معه، دار الكتب المصرية) القاهرة.

المرادي، محمد (2008). توضيح المقاصد والمسالك بشرح ألفية ابن مالك. ج 1، (شرح وتحقيق: عبد الرحمن سليمان) دار الفكر العربي.

مكي، أبو محمد (1405ه). مشكل إعراب القرآن. ج 2، ط 2، (تحقيق: د. حاتم الضامن) مؤسسة الرسالة، بيروت.

ناظر الجيش، محمد (1428ه). شرح التسهيل المسمى تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد. ج 2، (دراسة وتحقيق: أ. د. علي فاخر، ومن معه) دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة - جمهورية مصر العربية.

الهمذاني، المنتجب (2006). الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد. ج 1، 6، (حقق نصوصه وخرجه وعلق عليه: محمد الفتيح) دار الزمان للنشر والتوزيع، المدينة المنورة - المملكة العربية السعودية.

الواحدي، علي (1430ه). التفسير البسيط. ج 3، 6، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.

Published

07-09-2025

How to Cite

Abuajila, A.-H. M. (2025). Syntactic Interpretations in Qur’anic Exegesis According to the Basran and Kufan Schools: Al-Zamakhshari in Al-Kashshaf as a Model (A Descriptive and Analytical Study). (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (20), 262–287. https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.18

Issue

Section

Language and Literary Studies

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.