Metacognitive Thinking and Its Relationship with Selected Academic Variables among Students of the Faculty of Education at the University of Tripoli

Authors

  • Najway Ahmed Meiqal Department of Educational and Psychological Sciences Faculty of Education – University of Tripoli

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.12

Keywords:

Metacognitive thinking, control, planning, University of Tripoli

Abstract

This research aims to identify the level of metacognitive thinking and its relationship to some variables among a sample of female students of the Faculty of Education at the University of Tripoli, and the extent to which this level differs according to the academic specialization and the semester variables. The study sample consisted of (100) female students. The researcher used the metacognitive thinking scale of Al-Jarrah and Obeidat (2014). The results showed that the level of metacognitive thinking among the study sample was high, and that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the study samples’ answers regarding the level of metacognitive thinking concerning the semester. However, there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the study samples’ answers about the level of metacognitive thinking concerning the academic specialization variable.

References

أبو جادو، صالح محمد؛ ونوفل، محمد بكر. (2013). تعليم التفكير: النظرية والتطبيق (الطبعة الرابعة). دار المسيرة للنشر والتوزيع. عمان. الأردن.

أبو لطيفة، لؤي حسن. (2014). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة كلية التربية، جامعة الباحة بالمملكة العربية السعودية (رسالة ماجستير غير منشورة). DOI: https://doi.org/10.12816/0016328

بقيعي، نافز أحمد (2014). التفكير ماوراء المعرفي وعلاقته بحل المشكلات لدى طلبة الصف العاشر المتفوقين تحصيليا. مجلة الزرقاء للبحوث الإنسانية

بهلول، إبراهيم. (2004). اتجاهات حديثة في استراتيجيات ما وراء المعرفة في تعليم القراءة. مجلة القراءة والمعرفة. 30.

توق، محى الدين؛ قطامي، يوسف؛ عدس، عبد الرحمن. (2001). أسس علم النفس التربوي. دار الطباعة والنشر.

الجنابي، صاحب عبد مرزوك (2019).. دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع

الجراح، عبد الناصر وعبيدات، علاء الدين. (2011). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة جامعة اليرموك في ضوء بعض المتغيرات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية.

جروان، فتحي عبد الرحمن. (2013). تعليم التفكير: مفاهيم وتطبيقات. (ط6). دار الفكر.

الحسيني، مسعودة مفتاح أحمد. (2014). مهارات واستراتيجيات التفكير ما وراء المعرفي ودور المعلم في تطويرها. مجلة كلية التربية - جامعة طرابلس، 9.

الحموري، فراس، أبوالمخ، أحمد. (2011). مستوى الحاجة إلى المعرفة والتفكير ماوراء المعرفي لدى طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك. مجلة النجاح للأبحاث والعلوم الإنسانية. 25(6).

خضر، وفاء كنعان. (2020). علم النفس المعرفي. دار أسامة للنشر والتوزيع.

خريسات، محمد سليمان. (2016) مستوى التفكير ماوراء المعرفي لدرى طلبة الجامعة وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي. (رسالة ماجستير). مجلة كلية التربية. جامعة الأزهر. 168.

خيشة، نجوى. (2017). التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته بقلق الامتحان لدى طلبة العلوم الاجتماعية (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية. جامعة الوادي الجزائر.

الرجوب، سوسن محمد يونس. (2019) فعالية برنامج تعليمي قائم على دمج نموذجي (تراجيست ودانيال) في تحصيل طلبة الصف العاشر في العلوم الحياتية وتنمية مهارات التفكير ماوراء المعرفي لديهم. (رسالة ماجستير) جامعة القدس فلسطين. مجلة القدس.

رشدي، أزهار هادى. (2013). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لطلبة جامعة بغداد. مجلة البحوث التربوية والنفسية. 39

رزوقي، رعد مهدى، وعبد الكريم، سهى إبراهيم. (2015). التفكير وأنماطه – التفكير الاستدلالي - التفكير الإبداعي - التفكير النقدي - التفكير البصري. دار المسيرة للنشر والتوزيع

الشربينى، فوزي والطناوى، عفت. (2006). استراتيجيات ماوراءالمعرفة بين النظرية والتطبيق. المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.

الشيباني، عمر التومى.(2005). مناهج البحث الاجتماعي. (ط2). الشركة العامة للنشر والتوزيع والإعلان.

العبيدى، رقي والشبيب، علاء. (2016). التفكير ما وراء المعرفي: رؤية نظرية ومواقف تربوية. دار الفكر للنشر والتوزيع.

العثوم، عدنان يوسف؛ الجراح، عبد الناصر؛ موفق، شارة. (2014). تنمية مهارات التفكير: نماذج نظرية وتطبيقات عملية. ط 6. دار المسيرة.

قطامي، يوسف وعمور، أميمة محمد. (2005). عادات العقل والتفكير: النظرية والتطبيق. دار الفكر للنشر والتوزيع.

الموسوى، عبد العزيز حيدر. (2017). التفكير وتعلم مهاراته. دار المنهجية للنشرو التوزيع

هيلات، مصطفى قسيم. (2017). العلاقة بين فاعلية الذات الإبداعية والتفكير فوق المعرفي لدى طالبات الدبلوم المهني في التدريس بجامعة أبو ظبي، جامعة البلقاء التطبيقية المجلة الدولية للبحوث التربوية، المجلد 41.

Daghistani, B., (2015). Level of need for cognition and metacognitive thinking among undergraduate kindergarten female students at king Saud University in Saudi Arabia, Education, 136(1), 101-103

Livingstone، J. (1997). Metacognition: An Overview, www.gsebuffalo.du.

Published

29-08-2025

How to Cite

Meiqal, N. A. (2025). Metacognitive Thinking and Its Relationship with Selected Academic Variables among Students of the Faculty of Education at the University of Tripoli. (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (20), 181–204. https://doi.org/10.36602/faj.2025.n20.12

Issue

Section

Social and Behavioral Psychology

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.