Obstacles to Using Search Engines among Graduate Students at the Faculty of Arts, Misurata University
DOI:
https://doi.org/10.36602/faj/2021.n.18.15Keywords:
StudentsAbstract
The research aims to identify the obstacles to using search engines among graduate students at the Faculty of Arts, Misurata University, by answering the following two questions: 1- What are the obstacles to using search engines among graduate students at the Faculty of Arts, Misurata University from the students’ point of view? 2- Are there statistically significant differences in the degree to which the sample members estimate the obstacles to using search engines among postgraduate students at the Faculty of Arts, Misurata University, due to the variables of gender, academic stage, and occupational degree? The research community consisted of all (209) postgraduate students, and in order to achieve the objectives of the research, the two researchers designed a questionnaire whose number of paragraphs was (28) divided into three areas and presented to a group of arbitrators to ensure its validity and to calculate the reliability coefficient using the split-half., where the overall stability coefficient of the tool (0.85). In order to reach the results, the most important of them are: 1- The number of achieved paragraphs was (12) paragraphs, and their percentage weight ranged between (81.4-60). 2- The number of unfulfilled items was (16) items, and their percentage weight ranged between (66-40.4). 3- There are no differences in the degree to which the sample members estimate the obstacles to using search engines among postgraduate students due to the variables of gender and occupation.
References
أبو علام، رجاء محمود (2006). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط5، القاهرة: دار النشر للجامعات.
الشمري، أمل محمد، (2019). المشكلات الأكاديمية التي تواجه طلبة الدراسات العليا في برامج كلية التربية بجامعة الكويت، (رسالة ماجستير)، كلية الدراسات العليا، جامعة الكويت.
الطلحي، يحي، (2014). سلوكيات البحث عن المعلومات لدى طلبة كلية الآداب بجامعة عمر المختار (رسالة ماجستير)، البيضاء، ليبيا.
العمران، حمد، (2010). السلوكيات المعلوماتية لدى طلاب الدراسات العليا في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، مجلة المكتبات والمعلومات العربية، 36، 95-109.
القائد، مصطفى، (2014). من أفضل محركات البحث العلمي والأكاديمي. استرجع من http://www.new.educ.com
القرني، عبد الرحمن بن عبيد، بحري، سلافة عادل (2007). استخدام محركات البحث الآلية على قواعد البيانات المتاحة في المكتبة المركزية في جامعة الملك عبد العزيز، مجلة الملك فهد الوطنية- (13)1، 50-56.
بلغيث، سلطان، (2012). واقع استخدام الإنترنت في البحث العلمي بالجامعة، مركز النور للدراسات. استرجع من http://alnoor.se/article.asp DOI: https://doi.org/10.12816/0013284
بقلة، محمد زهير (2002). سلوك طلاب الدراسات العليا في الحصول على المعلومات، المجلة العربية للمعلومات، (3)،1، 43-46.
بوعزه، عبد المجيد (2001). واقع استخدام شبكة الإنترنت من قبل طلبة جامعة السلطان قابوس، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، ( 16)، 1، 50.
جرجس، جرجس ميشال (2005). معجم مصطلحات التربية والتعليم: عربي – فرنسي – انجليزي. بيروت: دار النهضة العربية.
دويدي، علي، (2005). واقع استخدام طالبات الدراسات العليا بجامعة الملك عبد العزيز للإنترنت كمصدر للتعليم والمعلوماتية – دراسات في المناهج وطرق التدريس، ع (108).
رزيقة، هاجر، (2015). استخدام الإنترنت في البحث العلمي لدى الطالب الجامعي (رسالة ماجستير)، جامعة قاصدي مرباح، الجزائر.
شلدان، فايز كمال، وحرز الله، حسام رفعت (2018). معوقات استخدام محركات البحث لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية في الجامعة الإسلامية بغزة وسبل التغلب عليها، رسالة ماجستير أصول التربية – وزارة التربية والتعليم، كلية التربية- الجامعة الإسلامية، غزة، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، ع (34)، 30.
صراف، قاسم علي، (2002). القياس والتقويم في التربية والتعليم. الكويت: دار الكتاب الحديث.
عبد المعطي، ياسر (2003). معجم علوم المكتبات والمعلومات: انجليزي-عربي مع كشاف عربي-انجليزي، الكويت، المجلس العلمي للنشر، جامعة الكويت.
عطوى، ماجد (2013). أشهر محركات البحث في وقتنا الحالي. استرجع بتاريخ 22/2/2021 http://www.seo-ar.net .
مريزيق، هشام يعقوب، (2008). قضايا معاصرة في التعليم العالي: التعليم المفتوح – التعريب – التمويل – البحث العلمي – الإرشاد، دار الراية الدولية للصحافة والإعلام.
ملحم، سامي محمد، (2005). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط3، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
منيزل، عبد الله فلاح، غربية، عايش موسى، (2006). الإحصاء التربوي. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
Cothran, T. (2011). Google Scholar acceptance and use among graduate students: a quantitative study. Library and Information Science Research,33 (4) pp. 293-301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2011.02.001
Shuib, N., & Ismail. M. (2010). The use of Information Retrieval Tools: A study of computer science postgraduate students. International conference on science and Social Science Research. Kuala Lumpur, Malaysia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 نبيلة بلعيد سعد، حميدة التهامي اندش

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, sharing, adaptation, and redistribution for any purpose, including commercial ones, provided that proper credit is given to the original author and source, a link to the license is provided, and any changes made are indicated.