Neurotic Behavior Among a Sample of Displaced Families’ Children and Its Relationship with Self-Perception
DOI:
https://doi.org/10.36602/faj.2015.n05.07Keywords:
Displaced children, neurotic behavior, self-concept, anxiety, social self-perception, depressionAbstract
This study aimed to examine the interaction between neurotic behavior patterns and components of the self among displaced children of both sexes. Specifically, it sought to identify the nature of the relationships and differences between these variables. The sample consisted of 98 students (60 males and 38 females) from displaced families residing in Al-Khums due to armed conflict or political unrest. Participants were purposefully selected with the help of school counselors and social workers.
Two assessment tools were employed: one for measuring neurotic behavior symptoms (e.g., anxiety, depression, obsessive-compulsive behaviors, and phobic disorders), and another for assessing self-perception components (realistic and social self-perception). Using linear regression analysis, the results revealed significant interactive relationships between some neurotic symptoms and self-perception. Depressive symptoms, obsessive-compulsive traits, and anxiety significantly contributed to children's realistic self-perception, while phobic symptoms had no significant effect.
Regarding social self-perception, both anxiety and depressive symptoms had a significant impact, while other variables did not. Furthermore, t-test results showed statistically significant gender differences: females scored higher in phobic and obsessive-compulsive symptoms, while males exhibited higher levels of anxiety and more positive realistic self-perception. No significant gender differences were found in social self-perception.
References
إبراهيم أبو زيد، (1996)، مفهوم الذات لدى الجنسين وعلاقته بالاتزان الانفعالي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب جامعة القاهرة.
أحمد محمد عبد الخالق، ومايسة أحمد النيال، (2002)، دراسات في شخصية الطفل العربي، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية، المجلد الأول، ص147.
أحمد محمد عبد الخالق، ومايسة أحمد النيال، (2003)، دراسات في الطفولة والمراهقة، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية، المجلد الثاني، ص48.
أديب الخالدي، (2002)، المرجع في الصحة النفسية، (ط2)، غريان ليبيا: الدار العربية للنشر والتوزيع والإعلان.
أشرف محمد عبد الغني، (2001)، المدخل إلى الصحة النفسية، الإسكندرية: المكتب الجامعي الحديث.
خالد محمد المدني، (2012)، اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة لدى عينة من النازحين بمدينة مصراتة، في مجلة الأبعاد والأثار النفسية للنزوح خلال الحرب حالة مدينة مصراتة، إعداد لجنة إيواء وتسكين الأسر النازحة بالمدينة، نوفمبر 2012م. ص ص 10: 27
سحر علي طه، (2001)، مفهوم الذات لدى مرضى الجلد السيكوسوماتيين، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب جامعة عين شمس.
ريتشارد لن، (1990)، مقدمة لدراسة الشخصية، ترجمة أحمد محمد عبد الخالق، الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
عادل عز الدين الأشول، (1999)، علم نفس النمو من الجنين إلى الشيخوخة، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.
عبد الرحمن عيسوي، (2002)، الأمراض النفسية وعلاجها، الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
عثمان علي أميمن، (2000)، في نظريات الشخصية، طرابلس: مطابع عصر الجماهير.
فؤاد محمد الدواش، (2004)، الذكاء الوجداني عند المراهقين وعلاقته ببعض متغيرات الشخصية، رسالة دكتوراه غير منشورة، معهد الدراسات والبحوث التربوية جامعة القاهرة.
فوزي محمد جبل، (2000)، الصحة النفسية وسيكولوجية الشخصية، الإسكندرية: المكتبة الجامعية.
محمد قاسم عبد الله، (2000) الشخصيةـ نظرياتها وتطبيقاتها الإكلينيكية والتربويةـ، دمشق: دار المكتبي للطباعة.
مصري عبد الحميد حنورة، (1998)، الشخصية والصحة النفسية، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.
مفتاح محمد الشكري، (2003)، مفهوم الذات وعلاقته بممارسة آليات الدفاع النفسي لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب جامعة المرقب.
منى حسين الدهان وآخرون، (2011)، المشكلات النفسية لدى الأبناء المراهقين لدى الأمهات المضطربات وجدانياً، مجلة دراسات الطفولة، مجلد (14)، العدد (52)، ص ص 173: 191. DOI: https://doi.org/10.21608/jsc.2011.62966
Baldwin, M, W. (2001): Relational Scheme activation: Does Bob Zajonc ever scowl at you from the back of your mind.
Hops, H, (1990): All good-sex Differences and Adolesent Depression, Journal of Abnormal Psychology. (99),(1).P55- 61. DOI: https://doi.org/10.1037//0021-843X.99.1.55
www. galam. com/ forums/ showthread. php? p=25462.
www. islamonline. net/ Arabic/ Science/ 2001/ 03/ Article 7. Shtml.
www.sehha.com/ mentalhealth/anxiety. Stress.htm.
www. toubibonline. com/ psyche. asp? Subtopicid=1175.
Mwamwanda, T, S;(1991): 'Sex deference in self concept among African adolescents perceptual and motor skills, V(73),p 191-194. DOI: https://doi.org/10.2466/pms.1991.73.1.191
25- Rasor, Eugene L, (2000): Winston S. Churchill, 1874–1965: A Comprehensive Historiography and Annotated Bibliography. Greenwood Press. DOI: https://doi.org/10.5040/9798216036265
WWW.Sehha. Com/ ebooks/ anx.htm-12K.
Young & Hazel (2001). Issues of access and identity; Asapting re-search methods with Kampala street children, Childhood; A Global Journal of Child Research, Aug. Vol. 8 (3),p. 383- 295. DOI: https://doi.org/10.1177/0907568201008003005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 مفتاح محمد عبد الرحمن الشكري

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, sharing, adaptation, and redistribution for any purpose, including commercial ones, provided that proper credit is given to the original author and source, a link to the license is provided, and any changes made are indicated.