Standardisation of The Advanced Progressive Matrices Scale for Preparatory and Secondary Schools on Misurata City
DOI:
https://doi.org/10.36602/faj/2021.n.18.17Keywords:
Standardization, Raven Advanced Progressive Matrices Test, Intelligence testsAbstract
The research aims to standardize the Raven Advanced Progressive Matrices test (APM) for use in the city of Misurata. The research sample included (1030) male and female students from the city of Misurata (515 females and 515 males), whose ages ranged between 12 and 17 years. The current research provided local norms (percentiles and intelligence quotient) from the performance of the research sample according to the variables of age and gender, suitable for use in the city of Misurata.
References
إبراهيم، على محمد؛ كاظم، على مهدي؛ النبهاني، هلال زاهر؛ الجمالي، فوزية عبدالباقي (2013). الخصائص السيكومترية والمعايير لاختبار ريفن للمصفوفات المتتابعة المتقدم المستمدة من طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 11 (1)، 37-57. متوفر الكترونيا في:
http://search.shamaa.org/PDF/Articles/SYAaujep/AaujepVol11No1Y2013/aaujep_2013-v11-n1_037-057.pdf
ابن زرقين، محمد (2016). تقنين اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم لجون راڤن على الطلبة الجامعيين: دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة. (رسالة ماجستير). سحبت من: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/bitstream/123456789/10964/3/Benrezkin-Mohammed%20%281%29-ilovepdf-compressed.pdf
المدني، خالد محمد (2014أ). تقنين مصفوفات ريفن الملونة على أطفال ليبيين في مدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة،1، 34-60. https://doi.org/10.36602/faj.2014.n01.02
المدني، خالد محمد (2014ب). دور اختلاف الثقافة على أداء الأطفال على مصفوفات ريفن الملونة. مجلة الساتل، 11، 111-127.
المدني، خالد محمد و الضلعة، سلوى عبدالحميد (2019). اختبار مؤشرات الصدق والثبات للمصفوفات ريفن المتتابعة المتقدم في مدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة، 14، 155-179. https://doi.org/10.36602/faj.2019.n14.08
النفيعي، عبد الرحمن عبدالله (2001). تقنين اختبار ريفن للمصفوفات المتتابعة المتقدم على طلاب المرحلتين المتوسطة والثانوية بمنطقة مكة المكرمة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، مكة المكرمة. https://doi.org/10.35270/0011-039-148-001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 خالد محمد المدني، سلوى عبدالحميد الضلعة

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, sharing, adaptation, and redistribution for any purpose, including commercial ones, provided that proper credit is given to the original author and source, a link to the license is provided, and any changes made are indicated.