Assessment of the Psychometric Properties of The Visual Intelligence Test for a Libyan Student Sample from Misurata
DOI:
https://doi.org/10.36602/faj.2017.n10.06Keywords:
Visual Intelligence test, Psychometric Properties, Test Standardization, Validity and ReliabilityAbstract
The study examined the psychometric properties of the Libyan version of the Visual Intelligence test (VIT). The study sample included (336) subjects from the student Misurata population (167 females and 169 males). The results showed that some items were not valid for use in the local community, and all of them needed to be rearranged according to their difficulty. The finding confirmed the validity of VIT; Moreover, test –retest reliability and Cronbach's alpha reliability values of the VIT scales were acceptable and robust. The results showed little difference in either sex or region with regard to differences in IQ scores, while showed significant differences in age variables.
References
أبوغالي، عطاف محمود؛ أبومصطفى، نظمي عودة (2014).تقنين اختبار المصفوفات المتتابعة العادي لرافن الفئة العمرية من(8-18) سنة على طلبة التعليم العام في محافظات غزة. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية،9(1)، 90-108. DOI: https://doi.org/10.12816/0015533
إمام، مصطفي محمود؛ عبد الرحمن، أنور حسين؛ العجيلي، صباح حسين (1990). التقويم والقياس. بغداد: دار الحكمة.
إمراجع، أحمد ؛ عبد الله، صالح (2006). تقنين اختبار المصفوفات المتدرجة الملون للذكاء (لجون ريفن) على تلاميذ المدارس الابتدائية بالجبل الأخضر. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا فرع بنغازي.
الديلي، فاطمة عامر(2001). تقنين اختبار رسم الرجل للذكاء على عينات من الاطفال الليبيين، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة طرابلس، ليبيا
صالح، أحمد زكي (1972). اختبار الذكاء المصور: كراسة التعليمات. القاهرة: المطبعة العالمية.
علام , محمود(2006). الاختبارات و المقاييس التربوية و النفسية. عمان : دار الفطر.
فرج، صفوت (1980). القياس النفسي. القاهرة: دار الفكر العربي.
كراجة، عبد القادر (1997). القياس والتقويم في علم النفس. عمان: دار اليازوري العلمية.
المدني، خالد محمد (2014أ). تقنين مصفوفات ريفن الملونة على أطفال ليبيين في مدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة،1(1)، 34-60. DOI: https://doi.org/10.36602/faj.2014.n01.02
المدني، خالد محمد (2014ب). دور اختلاف الثقافة على أداء الأطفال على مصفوفات ريفن الملونة. مجلة الساتل، 8(11)، 111-127.
المدني، خالد محمد (2016). إعداد صورة ليبية لمقياس آيزنك للشخصية المعدل. مجلة الساتل، 10 (17)، 271- 304.
مليكة، لويس (1996). مقياس وكسلر – بليفيو لذكاء المراهقين والراشدين: دليل المقياس. القاهرة: دار النهظة المصرية.
معوض، خليل ميخائيل (2002). القدرات العقلية. الاسكندرية:
Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological testing (7th ed). New Jersy: Prentice-Hall, Inc.
Domino, G., & Domino, M. L. (2006). Psychological testing: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511813757
Henson, R. K. (2001). Understanding internal consistency reliability estimates: A conceptual primer on coefficient alpha. Measurement & Evaluation in Counselling & Development, 34(3), 177. DOI: https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069034
Murphy, K., & Davidshofer, C. (2005). Psychological testing: Principles and applications (6th ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Kaufman, A., & Lichtenberger, E. (2002). Assessing Adolescent and adult intelligence (2nd ed). Boston: Allyn and Bacon.
Nandy, K. (2012). Understanding and quantifying effect sizes, Retrieved 06/17, 2016, from
http://nursing.ucla.edu/workfiles/research/Effect%20Size%204-9-2012.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 خالد محمد المدني، رويدا إسماعيل الدلنسي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, sharing, adaptation, and redistribution for any purpose, including commercial ones, provided that proper credit is given to the original author and source, a link to the license is provided, and any changes made are indicated.