The Examination of Validity and Reliability Indicators of The Raven's Advanced Progressive Matrices on Misurata City

Authors

  • Khalid M. Elmadani Faculty of Arts Misurata University
  • Salwa A. Aldolha Libyan Acadimy- Misurata

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj.2019.n14.08

Keywords:

Raven's Advanced Progressive Matrices, reliability, validity, psychometric properties

Abstract

This paper reports the psychometric properties of the Raven's Advanced Progressive Matrices (APM) among a Libyan student sample from Misurata. The study sample consisted of 400 participants (171 males, 229 females), their age ranged from 12 to 17 years (M = 14.31, SD =1.17). The results showed that item difficulty indices on set II ranged from 10% to 100% (M = 68.56%) and all of them needed to be rearranged according to their difficulty index, and that discrimination indices ranged from .02 to .56 (M = .22). The construct and Criterion validity of APM were confirmed; Moreover, test-retest reliability and Cronbach's alpha reliability values of the APM test were strong. The results were discussed in the light of the related literature

References

إبراهيم، على محمد؛ كاظم، على مهدي؛ النبهاني، هلال زاهر؛ الجمالي، فوزية عبدالباقي (2013). الخصائص السيكومترية والمعايير لاختبار ريفن للمصفوفات المتتابعة المتقدم المستمدة من طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 11 (1)، 37-57. متوفر الكترونيا في:

http://search.shamaa.org/PDF/Articles/SYAaujep/AaujepVol11No1Y2013/aaujep_2013-v11-n1_037-057.pdf

ابن زرقين، محمد (20016). تقنين اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم لجون راڤن على الطلبة الجامعيين: دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة. (رسالة ماجستير). سحبت من:

https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/bitstream/123456789/10964/3/ Benrezkin-Mohammed%20%281%29-ilovepdf-compressed.pdf

إمراجع، أحمد ؛ عبد الله، صالح (2006). تقنين اختبار المصفوفات المتدرجة الملون للذكاء (لجون ريفن) على تلاميذ المدارس الابتدائية بالجبل الأخضر. رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الدراسات العليا فرع بنغازي.

الديلي، فاطمة عامر(2001). تقنين اختبار رسم الرجل للذكاء على عينات من الاطفال الليبيين، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة طرابلس، ليبيا

فرج، صفوت (1980). القياس النفسي. القاهرة: دار الفكر العربي.

فرج، صفوت (2011). مقياس ستانفورد بينية للذكاء الصورة الخامسة : دليل المقياس. القاهرة: مكتبة الانجلو.

مخائيل، امطانيوس (2006). القياس النفسي. ج1. منشورات جامعة دمشق.

المدني، خالد محمد (2014أ). تقنين مصفوفات ريفن الملونة على أطفال ليبيين في مدينة مصراتة. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة،1(1)، 34-60. DOI: https://doi.org/10.36602/faj.2014.n01.02

المدني، خالد محمد (2014ب). دور اختلاف الثقافة على أداء الأطفال على مصفوفات ريفن الملونة. مجلة الساتل، 11، 111-127.

المدني، خالد محمد و الدلنسي، رويدا اسماعيل (2017). الخصائص السيكومترية لاختبار الذكاء المصور على عينية ليبية. مجلة كلية الآداب جامعة مصراتة، 10، 141-168. DOI: https://doi.org/10.36602/faj.2017.n10.06

النفيعي، عبد الرحمن عبدالله (2001): تقنين اختبار ريفن للمصفوفات المتتابعة المتقدم على طالب المرحلتين المتوسطة والثانوية بمنطقة مكة المكرمة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، مكة المكرمة. https://doi.org/10.35270/0011-039-148-001

Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological testing (7th ed). New Jersy: Prentice-Hall, Inc

Bors, D., & Stokes, T. (1998). Raven's Advanced Progressive Matrices: Norms for First-Year University Students and the Development of a Short Form. Educational and Psychological_Measurement. 58(3):382-398. https://doi.org/10.1177/0013164498058003002

Cristobal, E., Flavian, C., & Guinaliu, M. (2007). Perceived e-service quality (PeSQ) Measurement validation and effects on consumer satisfaction and web site loyalty. Managing service quality: An international journal, 17(3), 317-340. https://doi.org/10.1108/09604520710744326

Elmadani, Khalid (2010). The impact of neuroticism on an individual's intelligence scores: a cross cultural study (PhD Thesis). retrieved from:

http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/257/1/198033_Elmadani%20thesis.pdf

Henson, R. K. (2001). Understanding internal consistency reliability estimates: A conceptual primer on coefficient alpha. Measurement & Evaluation in Counselling & Development, 34(3), 177. https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069034

Kaufman, A., & Lichtenberger, E. (2002). Assessing Adolescent and adult intelligence (2nd ed). Boston: Allyn and Bacon.

Raven, J. (2000). The Raven's progressive matrices: Chang anf stability over culture and time. Cognitive Psychology, 4(1), 1-48. retrieved from: http://www.idealibrary.com

Published

23-11-2019

How to Cite

Elmadani, K., & Aldolha, S. (2019). The Examination of Validity and Reliability Indicators of The Raven’s Advanced Progressive Matrices on Misurata City. (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (14), 155–179. https://doi.org/10.36602/faj.2019.n14.08

Issue

Section

Social and Behavioral Psychology

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.