The extent to which 21stCentury Skills are included in high School Chemistry courses in Sudan

Authors

  • Saifaldin Idris Onia
  • Abaker YagoubAdam Faculty of Education, University of Khartoum

DOI:

https://doi.org/10.36602/faj/2021.n17.09

Abstract

The study aimed to identify the extent to which 21st century skills are included in chemistry courses at the secondary level in Sudan, to achieve this goal the researcher used the descriptive analytical method using the content analysis from modified by the researcher as the tool included in its final form 46 sub- skills on 7 areas which are(critical thinking and problem solving, innovative and creativity, cooperation and team work and leadership communication technology information and media computing technology, profession self – reliant learning, understanding multiple culture). The study was also represented in the chemistry courses to first, second, and third grades. To analyze the data frequencies and percentages were used. The results showed a low level of inclusion chemistry courses at the secondary stage for the twenty first century skills reached 44,2% and the lowest inclusion rate reached 1,5%. The researchers recommended the need to direct the care and attention of those involved in curriculum planning and preparation in the approach to 21st century skills in study designs for all educational levels, also setting standards for building high school chemistry curricula to include 21st century skills as a systematic manner that achieves the principal of complementarity continuity.

References

الأغا، إحسان (1997م). البحث التربوي عناصره منهاجه أدواته، ط3، مطبعة مقداد، غزة.

الباز، مروة محمد (2013م). تطوير منهج العلوم للصف الثالث الإعدادي في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، ورقة منشورة، كلية التربية- جامعة بور سعيد، ص ص1-2.

حجة، حكم (2018م). مدى تضمين كتب العلوم للمرحلة الأساسية العليا لمهارات القرن الحادي والعشرين، دراسات العلوم التربوية، 45(3)، 163-178. DOI: https://doi.org/10.35516/0102-045-003-011

حسن، ياسمين (2015م). تقويم محتوى وأنشطة مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، مجلة كلية التربية جامعة بورسعيد، (18)، 1123-1147. DOI: https://doi.org/10.21608/jftp.2015.35428

سبحي، نسرين بنت حسن (2016م). مدى تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين في مقرر العلوم المطور للصف الأول المتوسط بالمملكة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية، 1(1)، 15-16. DOI: https://doi.org/10.54643/1951-001-001-001

السعيد، سعيد محمد والماضي، عبدالرحمن بن إبراهيم (2013م). مشكلات تدريس مناهج العلوم المطورة والتحصيل الدراسي، مجلة دراسات العلوم التربوية، 26(1)، ص 101.

شلبي، نوال(2014م). إطار مقترح لدمج مهارات القرن الحادي والعشرين في مناهج العلوم بالتعليم الأساسي في مصر، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 3(1)، ص 4. DOI: https://doi.org/10.12816/0007268

الصالح، بدرية عبدالله (2013م). مهارات القرن الحادي والعشرين التعلم للحياة في زمننا، الرياض، جامعة الملك سعود.

عدس، عبدالرحمن (2013م). مبادئ الإحصاء في التربية وعلم النفس ، ط1، دار الفكر، عمان، ص 72.

العساف، صالح (2012م). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية، الرياض، العبيكان.

عيد، سمية إبراهيم سلام شيخ (2019م). تحليل كتب التكنولوجيا للمرحلة الأساسية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين ومدى اكتساب طلبة الصف العاشر لها، رسالة ماجستير منشورة، الجامعة الإسلامية بغزة، ص ص2-3.

المنصور، عرين سليمان (2018م). درجة تضمين كتب العلوم لمرحلة التعليم الأساسي في الأردن لمهارات القرن الحادي والعشرين(رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة آل البيت، الأردن.

Arsada, N, Osmana, K & Tuan, M. (2011). Instrument development for 21st century skills in Biology. Procedia social and Behavioral science (15), 1470-1474. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.312

Duran, E., Yaussy, D., & Yaussy, L. (2011). Race to the future: Integrating 21st century skills into science instruction. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 48(3), 98-106. DOI: https://doi.org/10.1080/00368121.2010.535222

Kay, K. (2010). 21st century skills: why they matter, what they are, and How we get there. 21st century skills: Rethinking how students learn. Edited by, James Bellance, Ron Brandt. Bloomington, IN: Solution Tree Press, xiii-xxxi.

Osman, K, and Sho T.M.T and Arsad, N.M (2010). Development and validation of the Malaysian 21st century skills instrument (m-21 CSI) for science student WCLTA 2010, Procedia social and behavioral sciences, vol 9, 599-603. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.204

Sho, T.M.T., Arsad, N. & Osman. K. (2010). The relationship between 21st century skills on student's attitude and perception towards physic. Social and Behavioral Science (7), 546-554. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.073

Sukor N.M and Osman K. and Abdullah (2010). Students achievement of Malaysian 21st century skills in chemistry, WALTA 2010. Procedia social and behavioral sciences, vol 9, 1256-1260. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.316

Voogt, J, & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national Curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938

Published

28-03-2021

How to Cite

Onia, S. I., & Adam, A. Y. (2021). The extent to which 21stCentury Skills are included in high School Chemistry courses in Sudan. (Faculty of Arts Journal) مجلة كلية الآداب - جامعة مصراتة, (17), 181–156. https://doi.org/10.36602/faj/2021.n17.09

Issue

Section

Philosophy, Information, and Education